Abych byl zcela upřímná, život dietologa zahrnuje trochu dohadů, pokusů a omylů a spoustu "zkusíme to a uvidíme, jak to půjde". 

Což vlastně dává naprostý smysl, protože lidé jsou složité bytosti a existuje celá řada věcí o lidském mozku, těle a emocích, které prostě nemáme a pravděpodobně nikdy nebudeme mít opravdu pevně v rukou. 

Stejně tak, i když toho o potravinách a jejich obsahu víme hodně - věda se stále vyvíjí, a to je na výživě krásné a zároveň to je výzva - zejména pokud jde o výkonnost, s tím, jak se dozvídáme více, můžeme nadále vylepšovat a zdokonalovat strategie zaměřené na výkon (a zdraví). 

Existuje však spousta věcí, na které se můžeme spolehnout a které nám pomohou lépe pochopit a podniknout kroky k optimalizaci výživových strategií. 

Jednou z nich je jednoduchý krevní test. Poskytuje dietologům mnoho vodítek, pokud jde o individuální požadavky každého sportovce.

O krevní test můžete požádat svého lékaře, ale pokud není sportovním lékařem nebo si není vědom úrovně vaší aktivity, možná budete chtít kromě základních údajů požádat konkrétně o výsledky týkající se železa, a dokonce i kortizolu a testosteronu. 

Je důležité, aby výsledky byly vhodně porovnány, aktivní vrcholový sportovec bude mít výrazně odlišné požadavky a úrovně "přijatelnosti" ve srovnání se svými sedavými protějšky. 

Některé z klíčových ukazatelů, které hledám v krevních testech a které poskytují náhled na nutriční intervence, jsou: vitamin D, počet červených krvinek, hořčík, B12, kyselina listová a kompletní vyšetření železa včetně feritinu. 

Ty mohou poukázat na nedostatky, které mohou znamenat zaměření se na určité potraviny, vhodné doplnění nebo prostou úpravu načasování příjmu.

Například nedostatek vitaminu D je běžný i ve slunné Austrálii a dokonce i u aktivních sportovců, kteří se věnují venkovním sporům. Neexistuje mnoho potravin, které by stav vitaminu D zvyšovaly (kromě tučných ryb a hub), ale kvalitní doplněk stravy může pomoci tento problém řešit a lépe podpořit funkci imunitního systému, zdraví kostí a svalů a snížit zánět. 

Ukazatele jako inzulín a c-reaktivní protein vypovídají o metabolismu sacharidů a nadměrném zánětu. Tyto testy jsou citlivé na načasování, takže jejich interpretace je klíčová před doporučením změn. 

Cholesterol, triglyceridy, LDL (lipoproteiny s nízkou hustotou), VLDL (lipoproteiny s velmi nízkou hustotou) jsou také klíčovou součástí celkového obrazu zdraví a výkonnosti a pomáhají sportovnímu dietologovi při doporučeních týkajících se složení potravin a načasování pro dosažení nejlepších výsledků. 

Jednorázové krevní testy vám mohou poskytnout určitý profil, ale lze je použít i jako monitorovací nástroje. Identifikace nedostatku vitamínů, stavu železa, počtu červených krvinek, oxidačního stresu a zánětu - to vše může pomoci při řízení nejen výživových intervencí, ale také tréninkové zátěže a adaptace. 

Při správném použití mohou tyto markery pomoci sportovcům vyhnout se přetrénování, nemocem a zraněním. 

Jako vždy se nechte vést zkušeným odborníkem, ale nebojte se požádat o testy a nečekejte, až se vám bude něco zdát "v nepořádku" nebo až se zhorší zdravotní stav či výkonnost, abyste si mohli nechat udělat nějaké testy. Stejně jako v případě jiných údajů, i zde platí, že několik monitorovacích kroků poskytuje mnohem lepší obrázek než jednorázový výsledek. 

- Pip Taylor